Felix Baumgartner a decedat în condiții tragice la începutul acestei veri în urma unui accident cu parapanta suferit în Italia, la Porto Sant’Elpidio.
Procurorul de caz, Raffaele Iannella, a dat verdictul oficial al morții sportivului austriac, eroare umană, iar acum un expert dezvăluie greșeala fatală făcută de partenerul Mihaelei Rădulescu ce i-a adus sfârșitul, și anume că nu aproximat bine altutudinea la care se află și și-a deschis prea târziu parașuta de rezervă.
Felix Baumgartner a murit în condiții dramatice pe 17 iulie după un accident cu parapanta suferit în Italia. Verdictul oficial al decesului a fost clar – eroare umană.
Gabor Kezi, instructor de parapantă și proprietar al școlii de parapantă „Touch and go”, explică pentru publicația elvețiană Blick ce face plonjonul în spirală atât de dificil. Este activ în parapantă din 2002. El oferă instruire de siguranță piloților de parapantă din Elveția Centrală de ani de zile, inclusiv pregătirea lor pentru plonjări în spirală.
„Plonjonul în spirală combină o rată mare de coborâre cu forțe centrifuge puternice”, explică Kezi. În scufundările în spirală, parapanta se înclină într-o viraj abrupt și se rotește cu viteză mare. Acest lucru poate expune pilotul la o greutate de patru ori mai mare decât propria greutate corporală. „Te poți pregăti pentru aceste forțe G pas cu pas în cadrul antrenamentului de siguranță”, spune Kezi, care adaugă că persoanele nu sunt pregătite suficient riscă probleme fizice, ba chiar pot leșina.
Totuși, Baumgartner era extrem de bine pregătit fizic, cu foarte multă experiență, care ar fi experimentat forțe G semnificativ mai mari în timpul saltului său în spațiu, și ar fi reușit și acum să reziste.
În ceea ce privește coborârea în spirală, o situație specifică care s-ar fi putut produce, așa-numita autorotație, în care pilotul virează la dreapta sau la stânga, și totodată „răsucit spre interior”, este dificil de controlat. Cu toate acestea, este esențial să încerci că încetinești coborârea în spirală. Dacă acest lucru eșuează, lucrurile devin critice. Singura soluție rămâne parașuta de rezervă.
Nu este clar dacă Baumgartner a avut această problemă, dar Kezi suspectează că acesta ar pierdut controlul în timpul manevrei de zbor și a încercat să rezolve problema. „Apoi nu a fost atent la altitudine și a deschis parașuta de rezervă prea târziu. Videoclipul postat de Felix înainte de moarte arată că a fost doar puțin vânt. Ceva trebuie să fi mers prost și apoi totul s-a întâmplat prea repede”, a spus Kezi pentru sursa citată.
/https%3A%2F%2Fwww.prosport.ro%2F%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F10%2F2149639-Mediafax_Foto-Catalin_Olteanu-1400x933.jpg)
Foto: Mediafax Foto
Astfel de accidente demonstrează importanța antrenamentului și a practicii. Pregătirea de siguranță îi învață pe piloți să rămână calmi și să reacționeze corect, chiar și în situații extreme.
„Scopul nostru este ca fiecare pilot să poată zbura în siguranță, să reacționeze și să controleze chiar și manevrele dificile – astfel încât bucuria zborului să prevaleze întotdeauna”, conchide Kezi.